sobota, 25 maja 2019

O pewnej nawiedzonej uczelni na odludziu - recenzja książki "Gra" Krystyny Kuhn

Krystyna Kuhn, Gra
Ilość stron: 296
Seria: Dolina (3 tomy)
Wydawnictwo: TELBIT
Rok wydania: 2010

„A jednak się łudziła. Nie da się tak po prostu zostawić za sobą przeszłości, zatrzasnąć za  nią drzwi, choćby nie wiadomo jak się chciało. Kiedyś powróci i otworzy je z całej siły”
Gdy już odkryłam w bibliotece specjalnie wydzieloną półkę z literaturą grozy, na blogu będzie pojawiać się więcej ciekawych recenzji, bo ten gatunek szczególnie lubię. Jedną z pierwszych książek, jaka mi wpadła w ręce jest „Gra” Krystyny Kuhn. Opis mnie bardzo zaciekawił, więc bez wahania się na nią zdecydowałam. Ta książka stanowi początek trzytomowej serii thrillerów dla młodzieży.
 „Prawda jest tak nieskończona i niepojęta jak wszystko inne”
Julia ze swoim bratem Robertem rozpoczyna naukę w Grace College w Górach Skalistych. Już podczas, gdy jedzie tam po raz pierwszy, opisywane są widoki rodem z horroru. Grace College to uczelnia położona na odludziu. W kampusie studenci muszą zaopatrywać się we  wszystko, co im do życia niezbędne, a najbliższe miasto jest położone w znacznej odległości od kampusu. Budynek college'u jest położony naprzeciwko skalnego wzniesienia o trzech szczytach zwanego Ghost oraz w niedalekim sąsiedztwie jeziora Lake Mirror. Czego się spodziewać po tym miejscu, w którym widoki od samego początku przejmują strachem?
„Nie czujesz tego? Wszyscy się zmieniamy w tym miejscu. Ta dolina cos z nami wyczynia. Zanim tu przyjechałem, byłem innym człowiekiem. Myślałem naiwnie, że wszystko mi się uda. Po prostu wszystko. z czasem zrozumiałem: tu zostawiasz przeszłość za sobą i stajesz się tym, kim jesteś naprawdę, do głosu dochodzi to, co drzemie w tobie gdzieś głęboko.”
Na początku język autorki mnie nieco drażnił, bo wydawało się, że jest odrobinę chaotyczny. Pełno jest niedopowiedzeń. Denerwowały mnie też potoczne wyrażenia w języku bohaterów. Z czasem jednak nie tylko się przyzwyczaiłam, ale zachwyciłam się tymi nastrojowymi opisami, które moim zdaniem idealnie oddawały magię miejsca akcji.
„Wprawdzie nie był to najciemniejszy mrok, w jaki się wpatrywała, ale zarazem najpiękniejsze gwiaździste niebo, jakie kiedykolwiek widziała. Góry odbijały się nietkniętym wiatrem w lustrze wody nocnego jeziora polodowcowego. Księżyc stał w nowiu, a gwiazdy błyszczały jak maleńkie diamenty w kompletnej czerni.”
Od samego początku trudno mi było ocenić główną bohaterkę. Ani jej nie polubiłam ani nie znienawidziłam. Autorka niewiele też odsłania przez nami jeśli chodzi o jej przeszłość. Raptem pojedyncze urywki, z których niewiele wynika, ale wzmagają one naszą ciekawość. Julia skrywa tajemnicę, której rozwiązanie miałam nadzieję poznać w dalszej części książki.
Interesującą postacią jest też jej brat Robert. Po pewnej nocy, kiedy to zaczął przeraźliwie krzyczeć bez żadnego wyraźnego powodu, zyskuje wśród innych studentów opinię dziwaka. Robert ma problemy, o których wie tylko jego siostra, ale niewiele w tej kwestii zostaje nam zdradzone. Wydaje się, że ten chłopak widzi więcej niż inni, przewiduje różne zdarzenia, przez co wydaje się odrobinę straszny.
Początek wszystkich niezwykłych wydarzeń następuje, gdy Julia dostaje SMSa od nieznanego nadawcy z zaproszeniem na otrzęsiny. Dlaczego tylko ona dostaje to zaproszenie SMSem, gdy cała reszta otrzymuje meile? Kim jest tajemniczy Loa.loa? Jak skończą się te otrzęsiny? Co jeszcze przytrafi się studentom w tym przejmującym grozą miejscu, w którym nawet przyroda daje im dziwne znaki?
Po przeczytaniu początku byłam nieco rozczarowana, bo zapowiadało się, że będzie to typowa młodzieżówka, a thrillera i nastroju grozy było w nim tyle co nic. Jednak z czasem książka zaczynała mi się coraz bardziej podobać. Tak, że potem już miałam problem z jej odłożeniem, gdy czas  nie pozwalał już na czytanie. Ta powieść jest dokładnie taką, na jaką miałam ochotę już od dawna. Gdy tylko będę miała możliwość, sięgnę po drugą część, bo zakończenie pierwszego tomu pozostawia niedosyt.
Moja ocena 9/10

41 komentarzy:

  1. Raczej nie dla mnie, ale polecę osobie, której może ona się spodobać ^^
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie jest to lektura dla mnie, tym razem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Też lubię literature grozy. Czekam co jeszcze sobie wybierzesz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mamy podobne zainteresowania czytelnicze :)

      Usuń
  4. Jakoś tak dziwnie mam, że grozę wolę w filmach, niż w książkach...

    OdpowiedzUsuń
  5. myślę że bym się zaczytała:) taki klimacik bardzo w moim guście;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Też lubię takie książki. O tej nie słyszałam, a widzę, że mogłaby mi się spodobać. Poszukam jej. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie koniecznie. Książka jest świetna :)

      Usuń
  7. Tyle czasu miałam ten tytuł w domu, ale ostatecznie chyba oddałam go do biblioteki (często przekazuję tam książki). Teraz może ponownie wypożyczę i przeczytam?

    Pozdrawiam
    Zakładka do Przyszłości

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie kojarzę tej autorki a książka wydaje się całkiem ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedy napisałaś, że to literatura grozy, miałam nadzieję na jakiś thriller. A tu już po okładce widać, że będzie to pewnie średniawa młodzieżówka. Recenzja też jakoś mnie nie porwała, więc zdecydowanie odpuszczam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda. Nie każdemu się spodoba, ale według mnie była naprawdę ciekawa.

      Usuń
  10. Lubię literaturę grozy więc może dam szansę, chociaż to powolne rozkręcanie akcji trochę zniechęca

    https://subjektiv-buch.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę przeszkadza, ale jeśli książka jest wystarczająco dobra to może to zrekompensować :)

      Usuń
  11. good book...
    Thank you for review

    OdpowiedzUsuń
  12. Niby nie jest to mój gatunek literacki, ale poczułam jakieś dziwne zaciekawienie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Młodzieżówka, której nie można odłożyć? Czuję się zaciekawiona :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo lubię takie wciągające książki :) Ostatnio mam do takich szczęście ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Myślę, że to naprawdę ciekawa propozycja ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie czytałam i myślę, że w wolnej chwili po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Zachęcająca recenzja.Lubię Ciebie czytać.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa :)
      Również pozdrawiam!

      Usuń
  18. Mnie się podoba taki klimacik. Aktualnie mam książki, które leżą, by je przeczytać, ale ta mnie rownież zaciekawiła.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dokładnie tak jak u mnie :)
      Również pozdrawiam.

      Usuń

Przeczytane? Skomentuj, jestem wdzięczna za każdą opinię 😊